Stad Oostende wil zone 30 in bepaalde straten aanpassen: metingen en aanpassen van verkeersinfrastructuur zijn steeds de basis.

De Stad evalueert de zone 30 in Oostende en bekijkt om een aantal straten terug te brengen naar 50 km/uur. Het plan van aanpak hiervoor bestaat uit metingen en aanpassingen aan de weginfrastructuur, telkens als eerste stappen in het kader van de verkeersveiligheid. Vooraf vindt steeds een gesprek plaats met de buurt. De eerste straten die nu op de radar staan: een deel van de Zilverlaan en een stuk van de Stuiverstraat.

De Politie maakte een analyse van de wegen waar zone 30 in 2022 werd ingevoerd, gelinkt aan de verkeersveiligheid. Ze vertrekken hiervoor vanuit het aantal verkeersongevallen. De voorbije jaren ging het aantal verkeersongevallen in Oostende namelijk voor het eerst wel weer boven het West-Vlaams gemiddelde: in de provincie gebeuren er gemiddeld 20 verkeersongevallen per 100 km weg. In Oostende zijn dat er meer dan 30 per 100 kilometer weg.

Verkeersveiligheid verhogen via weginfrastructuur

Algemeen zien we in sommige straten een gemiddelde daling van de snelheid, in sommige straten stelt de Lokale Politie Oostende ook draagvlak voor deze snelheid vast, in andere straten dan weer veel minder. Er is echter geen daling van ongevallen vast te stellen door de vermindering van de snelheid alleen. Ingrepen op de weginfrastructuur zijn eveneens nodig om de verkeersveiligheid effectief te verhogen, vooraleer de Stad ook de snelheden in bepaalde straten terug verhoogt.

Stad Oostende legt nu de basisprincipes voor aanpassingen in de zone 30 vast. Een veilige straat is ingericht volgens het STOP-principe (stappers, trappers, openbaar vervoer, personenvervoer) en heeft goed afgescheiden fiets- en voetpaden met veilige oversteekplaatsen, waarbij het wegbeeld moet stroken met de snelheid.

Ruim voor 2022 was zone 30 in de woonwijken al een feit. Dit houden we nu ook zo: in de buurt van scholen en woonkernen is zone 30 de basis. We bekijken wel waar op grote verkeersaders of verbindingswegen we de snelheid stap voor stap terug naar 50 km/u kunnen brengen of met wisselende snelheden kunnen werken. Met altijd één absolute voorwaarde, dat de inrichting van de straten afgestemd is op veiliger verkeer. John Crombez, burgemeester

Metingen en gesprek met de buurt

De Stad bereidt de aanpassing van de straten grondig voor met nulmetingen, aanpassingen aan de weginfrastructuur indien nodig, herhaling van metingen om pas daarna de snelheid aan te passen. Stad Oostende wil daarbij ook steeds met de buurt in gesprek gaan voor de aanpassingen.

Ons plan van aanpak om aanpassingen te doen aan de zone 30 baseert zich volledig op metingen, evaluatie en gesprekken met de buurt. De snelheid in bepaalde straten verhogen kan dan ook enkel als het wegbeeld daarop afgestemd is. Denk bijvoorbeeld aan gescheiden fietspaden. En als er draagvlak is bij de Oostendenaars. Judith Ooms, schepen van Mobiliteit

Zilverlaan en Stuiverstraat eerst aan de beurt

De aanpassing van de zone 30 in bepaalde straten zal gefaseerd gebeuren. In straten waar de weginfrastructuur al in orde is, kan de snelheid van 30 km/u naar 50 km/u gebracht. Stad Oostende besliste in die zin al over de Zilverlaan. Met haar gescheiden fiets- en voetpaden en duidelijke middenberm, is deze laan een goed voorbeeld. De oversteken en kruispunten voor fietsers en voetgangers, waar de zijstraten uitkomen op de Zilverlaan, zullen nog extra ingesnoerd en zichtbaarder gemaakt worden. Binnenkort zullen de bewoners in de omgeving van de Zilverlaan een uitnodiging ontvangen voor bewonersvergadering.

In andere straten zal de aanpassing van de zone 30 naar de zone 50 pas na het uitvoeren van de aanpassingen aan de weginfrastructuur gebeuren. De Stuiverstraat - tussen de Guldensporenlaan en het rondpunt met de Zilverlaan - behoort tot deze categorie. De Stad wil hier eerst de weginfrastructuur aanpassen vooraleer het snelheidsregime wordt aangepast. Ook hiervoor zal zeer binnenkort een uitnodiging bij buurtbewoners in de bus vallen.

In nog andere straten zal Stad Oostende werken met de visie van onder meer wisselende snelheden, dat zijn straten waar de snelheid niet 24u op 24u op 30 km/u wordt gehouden. Hiertoe worden de nodige voorbereidingen nog getroffen, die in een volgende fase worden uitgerold.

Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Stad Oostende nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL