Stad Oostende wil zone 30 in bepaalde straten aanpassen: metingen en aanpassen van verkeersinfrastructuur zijn steeds de basis.
De Stad evalueert de zone 30 in Oostende en bekijkt om een aantal straten terug te brengen naar 50 km/uur. Het plan van aanpak hiervoor bestaat uit metingen en aanpassingen aan de weginfrastructuur, telkens als eerste stappen in het kader van de verkeersveiligheid. Vooraf vindt steeds een gesprek plaats met de buurt. De eerste straten die nu op de radar staan: een deel van de Zilverlaan en een stuk van de Stuiverstraat.
De Politie maakte een analyse van de wegen waar zone 30 in 2022 werd ingevoerd, gelinkt aan de verkeersveiligheid. Ze vertrekken hiervoor vanuit het aantal verkeersongevallen. De voorbije jaren ging het aantal verkeersongevallen in Oostende namelijk voor het eerst wel weer boven het West-Vlaams gemiddelde: in de provincie gebeuren er gemiddeld 20 verkeersongevallen per 100 km weg. In Oostende zijn dat er meer dan 30 per 100 kilometer weg.
Algemeen zien we in sommige straten een gemiddelde daling van de snelheid, in sommige straten stelt de Lokale Politie Oostende ook draagvlak voor deze snelheid vast, in andere straten dan weer veel minder. Er is echter geen daling van ongevallen vast te stellen door de vermindering van de snelheid alleen. Ingrepen op de weginfrastructuur zijn eveneens nodig om de verkeersveiligheid effectief te verhogen, vooraleer de Stad ook de snelheden in bepaalde straten terug verhoogt.
Stad Oostende legt nu de basisprincipes voor aanpassingen in de zone 30 vast. Een veilige straat is ingericht volgens het STOP-principe (stappers, trappers, openbaar vervoer, personenvervoer) en heeft goed afgescheiden fiets- en voetpaden met veilige oversteekplaatsen, waarbij het wegbeeld moet stroken met de snelheid.
Ruim voor 2022 was zone 30 in de woonwijken al een feit. Dit houden we nu ook zo: in de buurt van scholen en woonkernen is zone 30 de basis. We bekijken wel waar op grote verkeersaders of verbindingswegen we de snelheid stap voor stap terug naar 50 km/u kunnen brengen of met wisselende snelheden kunnen werken. Met altijd één absolute voorwaarde, dat de inrichting van de straten afgestemd is op veiliger verkeer.John Crombez, burgemeester
De Stad bereidt de aanpassing van de straten grondig voor met nulmetingen, aanpassingen aan de weginfrastructuur indien nodig, herhaling van metingen om pas daarna de snelheid aan te passen. Stad Oostende wil daarbij ook steeds met de buurt in gesprek gaan voor de aanpassingen.
Ons plan van aanpak om aanpassingen te doen aan de zone 30 baseert zich volledig op metingen, evaluatie en gesprekken met de buurt. De snelheid in bepaalde straten verhogen kan dan ook enkel als het wegbeeld daarop afgestemd is. Denk bijvoorbeeld aan gescheiden fietspaden. En als er draagvlak is bij de Oostendenaars.Judith Ooms, schepen van Mobiliteit
De aanpassing van de zone 30 in bepaalde straten zal gefaseerd gebeuren. In straten waar de weginfrastructuur al in orde is, kan de snelheid van 30 km/u naar 50 km/u gebracht. Stad Oostende besliste in die zin al over de Zilverlaan. Met haar gescheiden fiets- en voetpaden en duidelijke middenberm, is deze laan een goed voorbeeld. De oversteken en kruispunten voor fietsers en voetgangers, waar de zijstraten uitkomen op de Zilverlaan, zullen nog extra ingesnoerd en zichtbaarder gemaakt worden. Binnenkort zullen de bewoners in de omgeving van de Zilverlaan een uitnodiging ontvangen voor bewonersvergadering.
In andere straten zal de aanpassing van de zone 30 naar de zone 50 pas na het uitvoeren van de aanpassingen aan de weginfrastructuur gebeuren. De Stuiverstraat - tussen de Guldensporenlaan en het rondpunt met de Zilverlaan - behoort tot deze categorie. De Stad wil hier eerst de weginfrastructuur aanpassen vooraleer het snelheidsregime wordt aangepast. Ook hiervoor zal zeer binnenkort een uitnodiging bij buurtbewoners in de bus vallen.
In nog andere straten zal Stad Oostende werken met de visie van onder meer wisselende snelheden, dat zijn straten waar de snelheid niet 24u op 24u op 30 km/u wordt gehouden. Hiertoe worden de nodige voorbereidingen nog getroffen, die in een volgende fase worden uitgerold.
Contactgegevens
-
- Judith Ooms
- Schepen van Stadsontwikkeling, Klimaat-Natuur, Energie en Inspraak, Stad Oostende
- judith.ooms@oostende.be
-
- Veerle Dubois
- Kabinetsadviseur Burgemeester John Crombez
- veerle.dubois@oostende.be
- 0473848358
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Speeddaten voor gevorderden was groot succes
De eerste editie van speeddaten voor 50-plussers in OC 't Viooltje was een groot succes. Het was een avond vol verrassende ontmoetingen en plezier waarin Oostendenaars elkaar in sneltempo leerden k...
Stad Oostende gaat aan huis bij inwoners die niet zelf naar het Stadhuis kunnen komen
Oostendenaars die niet meer zelf naar het Stadhuis kunnen komen, kunnen voortaan rekenen op de mobiele biobox. De dienst Burgerzaken komt langs en neemt met deze biobox een foto en vingerafdrukken ...
Stad Oostende en Hogeschool VIVES starten innoverend project om boomsterfte te voorkomen
In samenwerking met Hogeschool VIVES start Stad Oostende een uniek project om boomsterfte op het openbaar domein te voorkomen. VIVES ontwikkelde een bodemvochtsensor om de vochtigheid rond bomen te...
Stad Oostende viert Internationale Vrouwendag met wandelingen en een lezing over vrouwen in de stad
Op 8 maart staat Oostende in het teken van Internationale Vrouwendag met het thema ‘Vrouwen in de stad’. Dit jaar focust de Stad op de rol die vrouwen hebben gespeeld doorheen de geschiedenis van o...